Az IT és a magyar KKV-k viszonya
Két magyar vállalkozó beszélget:
-Ti milyen ERP-t használtok?
- Tessék??
És ez nem vicc, nagyjából ez a magyar valóság. Van olyan magyar KKV, ahol használnak vállalatirányítási rendszert, van ahol hallottak róla és vannak, akik álltak olyan ember mellett, aki hallott róla.
Mi az ERP?
Az ERP egy angol rövidítés, amely az Enterprise Resource Planning megnevezésből (magyarul: Vállalati Erőforrás Tervezés) származik. Az ERP-t általánosságban vállalatirányítási rendszerekkel azonosítják. Amikor ERP-ről beszél valaki, úgy az elmélet mögötti számítógépes rendszerre gondol, általában.
Mi a CRM?
CRM egy angol rövidítésből, a Customer Relationship Management megnevezésből (magyarul: Ügyfél Kapcsolat Menedzsment) származik. A vállalatirányítási rendszerek (ERP) részét képezhetik ezek a CRM rendszerek. A CRM rendszer önmagában is képes működni, de a legtöbb vállalatirányítási rendszernek is része a CRM, mert enélkül a piacon már életképtelen lenne a dolog. A CRM olyan önállóan, vagy más rendszer részeként működő számítógépes szoftver, program, amely kezeli a cég és az ügyfelek közötti kommunikációt. És ezeket az adatokat felhasználja annak érdekében, hogy az üzletet bővíteni, növelni, profitábilissá lehessen tenni.
Természetesen nem szükséges minden kisvállalatnál integrált rendszert használni, a vállalkozás tevékenységétől és az alkalmazottak számától függően elég néhány számítógép és pár excel tábla.
A hazai KKV-k az árbevételük kevesebb, mint 1%-át fordítják infokommunikációra, pedig ezek a szolgáltatások egyre kevésbé nélkülözhetők, ha a vállalkozásunkat sikerre akarjuk vinni. A BellResearch egy mostani kutatása szerint a magyar KKV-k jelentős oktatást igényelnek IT téren, olvasható a Magyar Idők egy szeptemberi cikkében.
Gyakran a tudás hiányzik a növekedéshez. Nem ismerik a modern megoldásokat, így nem is számolnak velük. Be kell látni azonban, hogy a kockás füzet már se nem nagyon trendi, se nem nagyon működik.
Kisebb vállalkozásoknál maga a tulajdonos tölti be a rendszergazda szerepet, vagy a működtetést megoldják okosba’, mert úgy gondolják, hogy egy rendszer bevezetése, vagy az arra való átállás sokba kerül.
Ismerek olyan magyar kisvállalkozást, ahol a tulajdonosok a működésük fél évtizedében a bevételük jelentős részét fordították információtechnológiára, ezzel folyamatos növekedést elérve olyan nem túl „cool” területen, mint a rágcsálóírtás. A kisegér befut a csalidobozba, a rágcsálóírtó telefonjára pedig értesítés érkezik. Tudja, hogy melyik partnercéghez kell kimennie és ott melyik dobozban lesz kapás. Bejáráskor pedig a dobozokban elhelyezett chip-hez érinti a telefonját, a rendszer nyugtázza, hogy ott járt a kolléga, a számlához pedig csatolják a bejárások adatait. Így a partner nyugodt, mert pontosan tudja, hogy miért állították neki ki a számlát.
Bár van még hova fejlődni szerencsére vannak ilyen és ehhez hasonló jó példák. Be kell látni, hogy a cégek IT fejlesztése megtérülő beruházás. A legnagyobb gát a „nem tudás” és a kiadástól való félelem.
Jó hír a cégtulajdonosoknak, hogy egy jó Business Coach ebben is tud segíteni.